Înlocuim zahărul din alimentaţie?  

Înlocuim zahărul din alimentaţie?  5 soluţii cu avantaje şi dezavantaje.

Ciocolată, prăjituri, bomboane, cu toţii simţim nevoia de ,,ceva dulce’’. Acesta este recompensa sau pedeapsa noastră. 

Zaharul, numit si  zaharoză este format din câte o moleculă de glucoză şi fructoză. Glucoza, cea mai importantă sursa de energie a celulelor corpului uman, se eliberează prin metabolizarea dulciurilor şi este absorbită cu uşurinţă în tubul digestiv. Ea determină creşteri bruşte ale glicemiei şi stimulează indirect eliberarea de insulină. Fructoza trebuie să treacă prin procesul de metabolizare la nivel hepatic , iar atunci când este consumată în exces creşte riscul dezvoltării unor patologii hepatice’’, susţine nutriţionistul Florin Ioan Bălănică pentru Ce se întâmplă, doctore?

Este important să reducem consumul de dulciuri procesate, rafinate, care au un conţinut ridicat de zahar. Putem înlocui zahărul din alimentaţie cu îndulcitori naturali sau artificiali.

Deşi nu putem elimina zaharurile complet din dietă, uneori, putem folosi îndulcitori mai puţin procesaţi. Iată care ar fi, în opinia specialistului, cele mai la îndemână soluţii!

MIEREA este unul dintre îndulcitorii naturali pe care îi putem folosi. Mai dulce decât zahărul, impune folosirea unei cantităţi mai mici. O susţin datorită proprietăţilor sale sanogene. Beneficiile sale asupra sănătăţii se referă la proprietăţile antibacteriene, antioxidante şi la conţinutul bogat de vitamine, B2, B6 şi fier.

SIROPUL DE ARTAR este un alt înlocuitor al zahărului, bogat în minerale, în special zinc, ce poate avea un efect benefic în prevenirea aterosclerozei prin scăderea colesterolului.

STEVIA este un îndulcitor de 200-300 mai puternic decât zahărul, care nu conţine kilocalorii, motiv pentru care poate fi folosită şi de persoanele supraponderale. O altă proprietate importantă: nu determină creşterea bruscă a glicemiei.

NECTARUL CARE SE PREPARA DIN AGAVE conţine până la 90% fructoză şi trebuie consumat cu atenţie pentru a preveni afecţiunile determinate de consumul crescut de fructoză, cum ar fi ficatul gras, dislipidemia, obezitatea şi sindromul metabolic.

ZAHARINA este un îndulcitor artificial care este de 200-700 de ori mai dulce decât zahărul. E954 este folosit foarte des în combinaţie cu alţi îndulcitori pentru a ascunde defectele acestora de gust. Se foloseşte des în combinaţie cu ciclamatul şi cu aspartamul în produsele “light”.

Diabeticilor care trebuie sa evite consumul excesiv de carbohidraţi, le recomand să înlocuiască zahărul cu ştevia pentru a evita creşterea în greutate, o problemă des întâlnită la aceşti pacienti. Nu trebuie să cădem în capacana îndulcitorilor naturali. Majoritatea contin aceleaşi zaharide ca şi zaharul, dar în alte proporţii, iar atunci când sunt consumate în exces pot avea aceleaşi efecte nocive”, adaugă medicul nutriţionist Florin Ioan Bălănică.

Mai multe detalii pe www.csid.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *